Pusat
Sumber Sekolah yang merupakan gedung ilmu mempunyai sejarah menarik dan
panjang. Pusat Sumber Sekolah bermula dengan nama “khutub khanah”, yang
diwujudkan oleh penjajah Inggeris sejak awal abad ke-19, hanya merupakan satu
sudut buku dalam bilik darjah,. Secara amnya keadaan khutub khanah di sekolah
Inggeris adalah jauh lebih baik daripada Sekolah Aliran Melayu. Namun begitu
tujuan utama “khutub khanah” bukanlah menyokong proses pengajaran dan
pembelajaran.
Apabila saiz koleksi buku di
“khutub khanah” meningkat dan memerlukan ruang yang jauh lebih besar, nama
“khutub khanah” didapati tidak lagi sesuai dan digantikan dengan
“perpustakaan”. “Perpustakaan” pula lebih merupakan satu tempat di mana
terdapat koleksi buku bagi memenuhi keperluan pembacaan di samping pembangunan
pendidikan dan bahasa murid.
Perpustakaan sekolah mula
diberi perhatian pada tahun 1960an setelah adanya cadangan-cadangan daripada
Persatuan Perpustakaan Persekutuan Tanah Melayu (1962) dan penerbitan Manual
Perpustakaan Sekolah (School Library Manual) yang disediakan oleh Puan Margaret
Walker pada tahun 1964 untuk Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), antaranya:
·
Koleksi
buku dan bahan diletakkan di sebuah bilik khas yang dipanggil “Perpustakaan
sekolah”.
·
Guru
Perpustakaan diberi latihan pengurusan perpustakaan selama setahun di institusi
yang diperakui.
·
Tiga
jenis akhbar disediakan di perpustakaan sekolah setiap hari.
·
Nisbah
buku dengan murid ialah 1:10.
Usaha KPM mendapatkan khidmat
beberapa pustakawan Amerika menunjukkan keperihatinan terhadap pembangunan
perpustakaan sekolah dan cadangan penambahbaikan tersebut dilaksanakan secara
progresif.
Pada tahun 1967, Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1967 telah diwartakan bagi mengurangkan beban tugas
Guru Perpustakaan. Selain itu, kursus pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan
mula diperkenalkan. Pada tahun yang sama juga, Perpustakaan Sekolah telah
diletakkan di bawah pengurusan Bahagian Buku Teks, KPM sehingga tahun 1973.
Selepas itu, pengurusan perpustakaan sekolah diserahkan pula kepada
Perkhidmatan Perpustakaan Sekolah, Pengurusan Sekolah, KPM.
Penubuhan Unit Perpustakaan
Sekolah secara keseluruhannya telah membawa kesan yang mendalam terhadap
pembangunan perpustakaan sekolah. Menyedari hakikat bahawa perpustakaan sekolah
memainkan peranan penting dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan, beberapa
tindakan telah diambil, antaranya:
·
Pada
tahun 1974, geran per kapita (PG) perpustakaan sekolah mula diperkenalkan bagi
tujuan pembinaan koleksi.
·
Sains
Perpustakaan diintegrasi sebagai salah satu mata pelajaran dalam silibus di
maktab perguruan.
·
Pada
tahun 1979, kursus satu tahun untuk Guru Perpustakaan di perkenalkan di Maktab
Perguruan Ilmu Khas, Kuala Lumpur.
·
Surat
Pekeliling bagi memastikan terdapat ruang atau bulik disediakan bagi mewujudkan
sebuah perpustakaan sekolah diedarkan.
·
Kursus
Pengurusan Perpustakaan Sekolah 35 jam dan 45 jam diperkenalkan.
·
Jawatankuasa
Pengelola Perpustakaan Sekolah Peringkat Kebangsaan dan tujuh (7) Jawatankuasa
Pengelola Perpustakaan Sekolah Peringkat Negeri diwujudkan.
Perkembangan pesat
perpustakaan sekolah dimantapkan lagi dengan penerbitan Rancangan Pembangunan
Perpustakaan Sekolah di Malaysia (Blueprint For School Library In Malaysia)
pada tahun 1979. Rancangan Pembangunan ini telah menggariskan beberapa asas
kepada perolehan bahan bacaan, kemudahan fizikal, sumber manusia, pengurusan
dan penggunaan.
Pada tahun 1980an, perubahan
trend dalam bidang teknologi pendidikan telah meningkatkan penggunaan bahan
alat pandang dengar dalam P&P. Bilik Alat Pandang Dengar telah diwujudkan
bagi mengurus bahan-bahan tersebut. Seterusnya, pada 1 Mac 1983, KPM telah
mengarahkan pertukaran nama Perpustakaan Sekolah kepada Pusat Sumber Sekolah
(PSS) bagi mencerminkan penggabungan perkhidmatan perpustakaan dan alat pandang
dengar di sekolah. Arahan ini telah melahirkan Sektor Pengurusan Sumber
Pendidikan di Bahagian Teknologi Pendidikan dan seterusnya pembangunan semua
Pusat Sumber Sekolah terletak di bawah tanggung jawab Bahagian Teknologi
Pendidikan, KPM mulai 1988.
Selain itu, rangkaian pusat
sumber pendidikan mula diwujudkan. Empat (4) Pusat Sumber Pendidikan Negeri
(PSPN) iaitu di Kedah, Pahang, Terengganu dan Kelantan telah dibina pada tahun
1981-1983, dan sebanyak 350 buah Pusat Kegiatan Guru (PKG) telah ditubuhkan pada
penghujung tahun 1980an. Kini semua negeri telah menubuhkan PSPN – sekarang
dikenali sebagai Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri (BTPN) dan bilangan PKG
telah meningkat kepada 368 buah. Antara fungsi utama adalah untuk memantau
pelaksanaan program PSS dan teknologi pendidikan di peringkat negeri dan
zon/daerah.
Pada tahun 2000, KPM telah
melancarkan Tahun PSS (Surat Pekeliling Bil. 10/2000 bertarikh 20 April 2000).
Tujuan utama Surat Pekeliling ini adalah untuk menyedar dan menggalakkan semua
sekolah agar mempertingkatkan usaha bagi menaik taraf PSS. Ini adalah
susulan daripada salah satu resolusi yang dibuat di Persidangan PSS Peringkat
Kebangsaan pada tahun 1999. Pada tahun 2000 juga, program Khidmat Bantu PSS dan
Anugerah PSS Cemerlang buat julung-julung kali diadakan.
PUSAT SUMBER SK ST. PAUL
Pada tahun 1995
hingga 1997, Sekolah Kebangsaan St. Paul menerima Akuan Janji Sekolah Bantuan
Modal sebanyak RM150,000.00 dari Kementerian Pendidikan yang digunakan untuk
menggantikan dua blok usang yang terakhir dengan pembinaan satu blok
bilik-bilik pentadbiran dan satu blok 3 bilik darjah untuk digunakan sebagai
bilik guru, bilik amali Pendidikan Islam dan perpustakaan.
VISI PUSAT SUMBER SK ST. PAUL
Membudayakan
teknologi pendidikan selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
MISI PUSAT SUMBER SK ST. PAUL
Menjadikan
Pusat Sumber Sekolah sebagai pusat penyebaran ilmu dan maklumat.
PIAGAM PUSAT SUMBER SK ST. PAUL
1. Memastikan pengguna mendapat tempat dan ruang yang selesa dan mencukupi.
3. Menyediakan bahan bantu mengajar dan bahan bacaan mencukupi
untuk keperluan atau kegunaan pengguna.
4. Menyediakan maklumat relevan dan terkini kepada
warga sekolah.
5. Sedia memberi khidmat kepakaran dalam penggunaan
dari semasa ke semasa.
6. Memberi khidmat, layanan mesra, bersopan dan sentiasa peka kepada masalah pengguna.
7. Menyediakan kemudahan dan menentukan kaedah
tempahan penggunaan PSS kepada pengguna.
8. Membantu memupuk tabiat pembelajaran kendiri,
membaca dan menjalankan penyelidikan melalui pencarian dan penggunaan maklumat
secara sistematik.
1. Mempertingkatkan mutu
pendidikan di sekolah.
2. Membentuk profesion
perguruan yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif dan berdisiplin untuk
membantu membina sahsiah guru-guru supaya mereka dapat memainkan peranan yang
berkesan dalam pembangunan agama, bangsa dan Negara.
3. Membantu golongan
pelajar yang berilmu, dinamis, kreatif dan berdisiplin untuk membantu pembinaan
sahsiah pelajar itu sendiri supaya dapat memainkan peranan yang positif apabila
mereka tamat persekolahan.
4. Merapatakan jurang
perbezaan antara kemudahan-kemudahan pendidikan sekolah-sekolah luar Bandar
dengan sekolah-sekolah di Bandar.
5. Mempertingkatkan mutu
pendidikan dengan mengumpul, menyusun dan menyebarkan bahan-bahan ilmu
pendidikan kepada warga SK St. Paul.
6. Membantu
pengajar-pengajar supaya memperoleh dan menguasai ilmu pengetahuan dan
kemahiran mengajar dengan lebih mendalam dan berkesan, seterusnya meningkatkan
taraf profesionalisme keguruan masing-masing.
OBJEKTIF PUSAT SUMBER SK ST. PAUL
1. Menguruskan maklumat
PSS sebagai tempat mengumpul, menyimpan serta
mengedarkan pelbagai maklumat. Maklumat-maklumat ini mencakupi pelbagai bidang
keilmuan seperi kemanusiaan, sains, teknologi, agama dan sebagainya. Dengan
maklumat-maklumat inilah guru-guru dan pelajar dapat memperkayakan
pengalaman-pengalaman pengajaran dan pembelajaran mereka.
2. Kecemerlangan pendidikan
Adalah diharapkan PSS akan dapat mempertingkatkan
mutu pengajaran dan pembelajaran serta dapat meningkatkan prestasi pencapaian akademik
di kalangan pelajar-pelajarnya.
3. Penggunaan kemudahan
Menggalakkan pelajar-pelajar, guru-guru serta
kakitangan sekolah menggunakan pelbagai kemudahan pembelajaran supaya mereka
mempunyai tahap keilmuan yang tinggi hasilnya dari kajian dan pembacaan yang
tidak ditumpukan kepada buku teks semata-mata.
4. Memupuk tabiat belajar
Adalah diharapkan dengan adanya Pusat Sumber
Sekolah akan dapat membantu memupuk tabiat belajar sendiri, membaca dan
menjalankan penyelidikan melalui pencarian dan penggunaan maklumat secara
sistematik.
5. Penghasilan bahan
Pusat Sumber Sekolah juga merupakan tempat untuk
menghasil, menilai dan menggunakan pelbagai alatan / bahan untuk proses
pengajaran dan pembelajaran.
6. Perkhidmatan pembelajaran
Pusat Sumber Sekolah juga harus berupaya memberi
pandangan dan cadangan untuk melaksanakan kurikulum sekolah dengan berkesan.
Oleh yang demikian, kakitangan bukan sahaja mesti mempunyai pengetahuan dan
kemahiran tentang media pendidikan tetapi juga bagaimana media dapat
disepadukan dalam pengajaran dan pembelajaran supaya berkesan. Khidmat runding
dan nasihat ini hendaklah ditawarkan bila-bila masa yang diperlukan. Ia boleh
diberi dalam bentuk sesi tunjuk ajar, bengkel, kursus, pameran, temubual,
dialog atau apa sahaja cara yang boleh menghasilkan konteks antara kakitangan
media dengan guru-guru dan para pelajar.
7. Kemahiran maklumat
Pusat Sumber Sekolah juga seharusnya berperanan
melatih pelajar-pelajar supaya dapat menggunakan kemahiran maklumat dalam
proses pembelajaran mereka.
FUNGSI
DAN PERANAN PUSAT SUMBER SK ST. PAUL
1. Mengenal pasti
dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum.
2. Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan secara individu atau kumpulan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3. Merupakan tempat penyimpanan bahan pengajaran dan pembelajaran untuk digunakan dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah.
4. Memberi panduan
dalam mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat selaras dengan
keperluan kurikulum.
5. Menjadi pusat
perhubungan di antara sekoalh dengan agensi-agensi lain bagi tujuan perolehan
atau pinjaman bahan yang diperlukan.
6. Menggalak dan
mempromosikan aktiviti membaca dan kemahiran maklumat.
7. Menyediakan
peluang kepada pelajar untuk mengembangkan kemahiran belajar secara
pembelajaran kendiri.
8. Menyediakan
kemudahan untuk menyokong aktiviti pelbelajaran.
9. Membuat
perancangan supaya koleksi bahan selaras dengan keperluan semasa serta terkini
dalam bidang pendidikan dan teknologi.
10. Menyediakan rakam-salin serta memberi perkhidmatan bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment